De km stand van een import auto is niet altijd goed te controleren. Dit is afhankelijk van waar de import auto vandaan komt. Wanneer een ingevoerde tweedehands auto uit België komt, dan is de kilometerstand vaak makkelijker te achterhalen dan wanneer deze uit Duitsland komt.
Dit heeft te maken met het feit dat onze Belgische buren wel een organisatie zoals onze RDW hebben, maar onze Duitse buren niet. Ook het chassisnummer kan je hierdoor lang niet altijd verder helpen. Tellerstandfraude komt bij een importauto veel vaker voor dan bij een auto die direct op de Nederlandse markt is gezet.
Het is belangrijk om voor de aankoop een kilometerstand check te doen. Zo voorkom je dat je een auto met een teruggedraaide tellerstand koopt, waarbij je het risico loopt op onverwacht hoge kosten na de aankoop.
Voor een Nederlandse auto heb je daarvoor veel mogelijkheden. Laat bijvoorbeeld een NAP check uitvoeren, check de kilometerstand met de Nationale Autopas van de (voormalige) Stichting NAP of vraag een RDW tellerrapport op.
Voor een import auto geeft een RDW keuringsstation geen oordeel of de tellerstand logisch is, of niet. De RDW heeft tenslotte geen buitenlandse gegevens over de tellerstanden. Toch zijn er wel een paar manieren om voor een Duitse import auto een kilometerstand check uit te voeren.
Jasper wil een auto uit Duisland invoeren, maar wil geen slachtoffer worden van fraude door een teruggedraaide teller. Hij wil ook liever niet meer betalen dan de auto waard is. Daarom wil hij voor deze Duitse auto een kilometerstand check doen.
Helaas kan hij daarvoor niet in Nederland terecht. De huidige kilometerstand van de Duitse auto staat nergens in Nederland geregistreerd. De Nederlandse kilometerstand check gebruikt namelijk de gegevens van de RDW en de Nationale Auto Pas (Stichting NAP) en niet de buitenlandse gegevens.
Jasper wil toch graag een tellerstand controle uitvoeren voor de Duitse auto. Ondanks dat de kilometerstand check hem niet de benodigde informatie geeft, heeft Jasper wel een lijstje met zaken die hij wel kan controleren. Hij heeft namelijk al eerder auto’s uit Duitsland ingevoerd. Hierdoor weet hij bij een volgende auto uit Duitsland precies waarop hij moet letten.
Hij begint met het controleren van het onderhoudsboekje. Een auto zonder onderhoudsboekje zou Jasper nooit invoeren. Er is een afgestempeld onderhoudsboekje bij de auto aanwezig. Jasper controleert de garage op betrouwbaarheid en belt de dealer op om de reeks kilometerstanden te verifiëren. Daarna vraagt hij bij de officiële merkdealer de digitale onderhoudshistorie op.
Hij kijkt of er een logische opbouw zit in de onderhoudsbeurten, maar ook naar het handschrift, de gebruikte stempels, de kleur van de inkt en bij welke garage de onderhoudsbeurten zijn uitgevoerd. Daarna bekijkt Jasper de genoteerde kilometerstand van elke onderhoudsbeurt om te zien of de tellerstand van het voertuig oploopt en logisch lijkt.
Vaak worden import auto’s voorzien van een sticker of een kaartje wanneer er onderhoud is gepleegd. Denk bijvoorbeeld aan het verwisselen dan wel verversen van de olie. Jasper controleert de auto op aanwezige stickers en kaartjes. Hij vindt een sticker onder het dashboard waaruit blijkt dat de olie zes maanden geleden is ververst bij een onderhoudsbeurt.
Vervolgens inspecteert Jasper het interieur en bekijkt of de staat van het interieur past bij de km stand. Wanneer de kilometerstand 30.000 km zou moeten zijn, maar het interieur is versleten, dan is het vrijwel zeker dat de kilometerstand terug is gedraaid.
Jasper richt zijn aandacht nu op de autobanden om het DOT nummer te controleren. Zo kan hij zien of de staat van het bandenprofiel overeenkomt met het nummer. Op de banden staat een DOT nummer dat bestaat uit 4 cijfers. De eerste twee geven de productieweek aan en de laatste twee geven het productiejaar aan.
Een DOT nummer 2212 vertelt dus dat de banden zijn gemaakt in de 22ste week van het jaar 2012. Jasper ziet dat de banden 9 maanden oud zijn en concludeert daarbij dat het profiel al erg versleten is. Hij trekt de conclusie dat er meer met de auto is gereden dan wordt beweerd.
Je moet bij deze methode wel kunnen inschatten welke kilometerstand logisch is, op basis van de slijtage aan de banden. Deze methode werkt vooral goed bij nieuwe auto's waarvan je wilt controleren of de kilometerstand logisch is.
Jasper wil de kilometerstand controleren door het uitlezen van de sleutel en de startonderbreker. Je kunt de autosleutel door een professional laten uitlezen om te zien of hier een reeks kilometerstanden op geregistreerd staat. Deze kilometerstand check lukt meestal alleen bij modernere auto's met een leeftijd van 10 tot 15 jaar.
In de sleutels van deze auto's is vaak de kilometerstand opgeslagen. Daarnaast staat bij sommige merken ook het aantal draaiuren van de motor opgeslagen. Deze moet in een bepaalde verhouding tot het aantal kilometers staan. Het uitlezen van de sleutel is vaak gratis, maar omdat de dealers het soms druk hebben, is het beter om hiervoor een afspraak te maken.
Tot slot besluit Jasper om de (vroegere) TÜV bewijzen op te vragen. Dit zijn Duitse Apk-documenten. In Duitsland mag een personenauto alleen aan het verkeer deelnemen als deze een HU-Plakette heeft. Je kunt dit vergelijken met de oude apk-sticker die vroeger op je kentekenplaat werd geplakt.
In Duitsland worden auto's elke 12 tot 24 maanden gekeurd. Bij goedkeuring krijgt de auto een HU-sticker. Deze keuring werd vroeger alleen door de keuringsinstantie TÜV uitgevoerd. Vandaag de dag wordt deze keuring in Duitsland uitgevoerd door diverse erkende keuringsinstanties, zoals DEKRA, TÜV Süd / Nord en First Stop.
De keuring heet nu HU/AU. Wordt de auto goedgekeurd? Dan wordt er een sticker op de kentekenplaat geplakt. De km stand wordt op het keuringsbewijs genoteerd. Door de nieuwste keuringsbewijzen op te vragen bij de vorige eigenaar of garage kun je controleren of de tellerstand logisch is.
Jasper heeft met het doorlopen van deze lijst voldoende informatie verzameld om goed te kunnen beoordelen of de kilometerstand van de auto logisch of niet logisch is.